GRATIS FRAKT OVER 1500 KR!

RASK LEVERING

NØYE UTVALGTE KVALITETSPRODUKTER

Din handlekurv

Din handlekurv er tom

B-Vitaminer: Helt essensielt for en sunn metabolisme

B-Vitaminer: Helt essensielt for en sunn metabolisme

Bedre med B-vitaminer

Kroppen din kan faktisk ikke leve uten B-vitaminer, men mange mennesker overser at de har suboptimale nivåer av disse super-vitaminene. Sett i sammenheng med stoffskifte er disse superstjernene ekstremt viktige. Sannheten er at selv marginalt lave nivåer av B-vitaminer som folsyre, B6 og B12 kan hindre viktige avgiftnings- og immunfunksjoner. Dessuten er nesten halvparten av alle mennesker ikke i stand til å utnytte visse B-vitaminer effektivt - et faktum som det dessverre sjeldent snakkes om i skolemedisinen.


I løpet av denne artikkelen vil du forstå hvorfor B-vitaminer bør ha en fast plass i helseregime ditt for at du skal føle deg og se best mulig ut. 


Supervitaminene du muligens får i deg alt for lite av

B-vitaminer er små, men komplekse næringsstoffer som kroppen din absolutt ikke kan leve uten. Og selv om B-vitaminene er en familie av næringsstoffer, er hvert enkelt B-vitamin unikt og fortjener helt klart sin egen plass på kartet.

B-vitaminer er involvert i nesten alle kroppens metabolske prosesser. Hjernen, hjertet, nervesystemet og leveren kunne ikke fungert uten dem. I tillegg bidrar de til å omdanne maten du spiser til energi og til å reparere DNA.

Omtrent 40 % av befolkningen har en genetisk anomali som hindrer opptaket og funksjonen til visse typer B-vitaminer. Derfor er det spesielt viktig å få i seg nok B-vitaminer - og de riktige typene - for å opprettholde gode detox-funksjoner, men  også generell god helse.


Hva gjør B-vitaminene?

B-vitaminene har mange viktige oppgaver i kroppen - de omdanner kalorier til energi i cellene, de bidrar til å bygge opp og vedlikeholde DNA, noen bidrar også til å opprettholde sunn hud mens andre bygger opp nevrotransmittere som bidrar til stabilt humør, og de sørger for at nervesystemet fungerer.


Hvert B-vitamin er unikt, men de arbeider tett sammen for å utføre kritiske funksjoner for optimal hjerne- og kroppshelse.

Denne familie med vitaminer inkluderer:

-Tiamin (B1)

-Riboflavin (B2)

-Niacin (B3)

-Pantotensyre (B5)

-Pyridoksin (B6)

-Biotin (B7)

-Folat (B9)

-Kobalamin (B12)

-Kolin og inositol


B-vitaminer er også nødvendige for riktig metylering, en biokjemisk prosess som er ansvarlig for avgiftning, immunforsvar, sunt humør, kontroll av betennelser og mye mer. Vi kommer straks tilbake til hva du trenger å vite om hvordan denne prosessen påvirker B-vitaminene. La oss se litt nærmere på noen av måtene B-vitaminene kan bidra til å bedre helsen din.

B vitaminer, Nevrologisk helse og demens


B-vitaminer er avgjørende for at nervene skal kunne sende og motta meldinger via elektriske impulser. De spiller en rolle i oppbyggingen og opprettholdelsen av det beskyttende, isolasjonslignende dekket som kalles myelinskjeden. Hvis dette beskyttelseslaget svekkes, kan det føre til muskelsvakhet, synstap, smerter og nevrologiske sykdommer.vitamin B6

Folat, B12 og B6 holder også nivåene av det betennelsesfremkallende proteinet homocystein i sjakk. Dette er viktig fordi høye nivåer av homocystein er forbundet med økt risiko for demens og Alzheimers sykdom.

Les mer om dette: Nye ledetråder om risiko for Alzheimers

Psykisk helse og humør

Alle B-vitaminer har en rolle å spille når det gjelder å holde humøret stabilt og hodet klart. Faktisk er B-vitaminene så viktige for normal hjernefunksjon at de alle har spesielle transportmekanismer for å komme seg over blod-hjerne-barrieren.

B-vitaminer er nødvendige for å lage nevrotransmittere som GABA, dopamin og serotonin, i tillegg til S-adenosylmetionin (SAMe) - som alle spiller en rolle for humøret.

Tiamin (B1) er nødvendig for å produsere acetylkolin, en viktig nevrotransmitter som spiller en rolle i alt fra læring og hukommelse til regulering av hjertefrekvensen. Lave nivåer av tiamin er også vanlig ved Alzheimers sykdom.

Noen forskere mener at B12-mangel kan være en oversett faktor i forbindelse med psykiske problemer som depresjon og angst. Studier viser at personer med depresjon har en tendens til å ha lave nivåer av både B12 og folat.


Energi uten nervøsitet


Hvis du er en av de som hiver innpå tre til fire kopper med  kaffe før kl er fire,er det godt mulig  du har for lite B-vitaminer som bidrar til å opprettholde energiproduksjonen gjennom hele dagen.

Ett eller flere av B-vitaminene er involvert i hvert eneste aspekt av cellenes energiproduksjon, dette gjelder også i hjernen. Mangel på en eller flere av disse  vil påvirke mitokondrienes helse og funksjon og den normale energiproduksjonen negativt.


Avgiftning

En sunn avgiftning i kroppen er avhengig av en lite kjent prosess som kalles metylering, og i en stadig mer giftig verden er det svært viktig å støtte denne biokjemiske prosessen for å sikre velvære og lang levetid.

Metylering - og dermed avgiftning - er avhengig av B-vitaminer for å fungere skikkelig. Denne prosessen hjelper leveren og andre avgiftningsorganer med å omdanne og skille ut uønskede giftstoffer fra kroppen.

B-vitaminene er også nødvendige for å danne glutation, kroppens kraftigste antioksidant.

I et forskningseksperiment, undersøkte forskerene effekten av tilskudd av B-vitaminer hos personer som var utsatt for luftforurensning. De fant at fire ukers tilskudd av vitamin B6, B12 og folsyre reduserte epigenetiske skader forårsaket av luftforurensning. Dette kan skyldes vitaminenes evne til å øke produksjonen av glutation.



Genetiske variasjoner hemmer bruken av visse B-vitaminer

Så mye som opptil 50 % av befolkningen har en endring - ofte omtalt som en variant - i sitt DNA som begrenser kroppens evne til å utnytte B-vitaminer. Denne genetiske variasjonen kalles ofte MTHFR, som står for metylentetrahydrofolatreduktase.

Denne lille variasjonen i DNA påvirker avgiftning, glutationproduksjon, kognitiv helse, immunforsvar og mange andre systemer i kroppen.

MTHFR kan også påvirke hvordan du reagerer på legemidler, reparasjon av DNA og dannelsen av blodceller som bekjemper infeksjoner, eller hvor godt de danner nevrotransmittere som serotonin og dopamin.


Noen mennesker har ingen symptomer på en MTHFR-variant i det hele tatt, mens andre kan få alvorlige komplikasjoner som økt risiko for hjertesykdom, treg avgiftning, spontanaborter med mer. Barn kan ha økt risiko for ADHD, lærevansker, autisme eller autoimmune lidelser. MTHFR er en arvelig genetisk variasjon, men bare fordi du arver varianten, betyr ikke det at du må oppleve helseproblemer.


Tegn og symptomer på mangel på B-vitaminer


B-vitaminmangel kan oppstå når:

  • Når du ikke får  i deg nok B-vitaminer gjennom kosten.
  • Fordøyelsessystemet ditt ikke kan absorbere (eller bruke) B-vitaminer.
  • Du tar medisiner som hindrer opptak, funksjon eller utnyttelse av B12 eller andre    B-vitaminer.

Det finnes mange årsaker til B-vitaminmangel. 

Noen av de vanlige årsaker for B-vitaminmangel er:


Vegetar eller vegansk kosthold - Planter produserer ikke vitamin B12. De eneste matvarene hvor du finner B12, er i kjøtt, egg, fjærkre, meieriprodukter og andre matvarer fra dyr. Strenge vegetarianere og veganere har høy risiko for å utvikle B12-mangel.


Langvarig bruk av syre nedsettende medisiner - syre er nødvendig for å absorbere vitamin B12 i tarmen. 


Cøliaki eller Crohns sykdom - Mage- og tarmsykdommer kan forstyrre opptaket av B-vitaminer.


MTHFR-variant - Genetiske varianter hindrer bruken av B-vitaminer som folsyre, B12 og B6.

 

Hvem bør teste seg for  B-vitaminmangel?

Symptomer forbundet med B-vitaminmangel kan være uspesifikke, spesielt ved mild til moderat mangel. Men selv marginalt redusert

av enkelte B-vitaminer kan føre til bivirkninger som hjernetåke, tretthet og muskelsvakhet. 


Hvis noe av det følgende gjelder deg, bør du vurdere å ta en test for å se om du har riktige nivåer av B-vitaminer.


  • Langvarig bruk av PPI-medisiner eller syresenkende legemidler.
  • Symptomer som nummenhet, prikking, gangvansker eller balanseproblemer
  • Anemi
  • Endringer i mental status, forvirring eller desorientering
  • Demens eller Alzheimers sykdom
  • Gastrointestinale forstyrrelser eller malabsorpsjon
  • Spiser et vegansk eller vegetarisk kosthold
  • Personer over 60 år
  • Autoimmune lidelser
  • Barn med autismespekterforstyrrelser eller utviklingsforsinkelse
  • Spiseforstyrrelser
  • Personer som tidligere har hatt hjerteinfarkt, hjerneslag eller blodpropp


En kort oppsummering av disse magiske vitaminene

B-vitaminene er en gruppe på åtte vannløselige vitaminer som spiller viktige roller i cellenes stoffskifte. 


Her er en oversikt over betydningen av hvert enkelt B-vitamin:


Vitamin B1 (tiamin): Tiamin er viktig for glukosemetabolismen og bidrar til å omdanne karbohydrater til energi. Det er avgjørende for nerve-, muskel- og hjertefunksjonen.


Vitamin B2 (riboflavin): Viktig for vekst, energiproduksjon og nedbrytning av fett, legemidler og steroider. Det bidrar også til å opprettholde sunn hud og sunne øyne.


Vitamin B3 (niacin): Spiller en viktig rolle i cellenes signalering, stoffskifte og produksjon og reparasjon av DNA. Niacin kan også redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer.


Vitamin B5 (pantotensyre): Viktig for syntesen av koenzym A, som er avgjørende for fettsyresyntesen. Det er også viktig for hormon- og kolesterolproduksjonen.


Vitamin B6 (pyridoksin): Avgjørende for aminosyremetabolismen, produksjonen av røde blodlegemer og dannelsen av nevrotransmittere. Det spiller også en rolle for immunforsvaret.

Vitamin B7 (biotin): Kjent for sin betydning for hår, hud og negler. Biotin er også viktig for omsetningen av fett, karbohydrater og proteiner.


Vitamin B9 (folat): Viktig for cellevekst og dannelse av DNA. Under svangerskapet er det ekstremt viktig for fosterets utvikling og kan redusere risikoen for visse fosterskader.


Vitamin B12 (kobalamin): Viktig for nervevevets helse, hjernens funksjon og produksjonen av røde blodlegemer. Det er avgjørende for DNA-syntesen og for å opprettholde normal hjernefunksjon.



Forbehold: Detox.no hevder ikke at produktene vi markedsfører kan kurere sykdom. All bruk av kosttilskudd foregår på eget ansvar og bør skje i samråd med kyndig helsepersonell. Informasjon på Detox.no er ikke ment å erstatte medisinsk rådgivning og behandling.